PORTES OBERTES: Departament de Castellà

Lectures explosives a 4t d’ESO

A través de la matèria de Llengua castellana i literatura, l’alumnat de 4t de l’ESO torna a
estar involucrat en el projecte Lectures Explosives que organitzen l’Institut de Cultura de
Barcelona, el Consorci de Biblioteques de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona,
juntament amb l’institut. Aquest curs 23/24, la seva participació els fa apropar-se a una
novel·la tant trepidant com sensible, ‘Departamento de Asuntos Mágicos’, que combina amb
molt d’encert tres formes d’explicar històries: el gènere detectivesc, la literatura fantàstica i
la crònica sociopolítica.

La lectura d’aquest llibre, escrit per Daniel Hernández Chambers i guardonat amb els premis
de literatura juvenil Azagal (2022) i Hache (2023), no ha vingut sola: el primer contacte amb
l’obra el van tenir a una sortida al Festival de Literatura Fantàstica ‘42’ a Fabra i Coats el
passat mes de desembre, on van conversar amb l’autor i també van poder descobrir com
elaborar un ‘fanzine’ a través d’un taller.

A més, l’experiència lectora els ha dut a la nostra estimada biblioteca Francesc Candel, on
el passat mes de gener, el Consorci va prestar un exemplar a cada alumne i es va fer una
primera lectura dramatitzada amb l’ajuda de la Maria Ten, tècnica del projecte. Quan acabi
la lectura, a la tornada de les vacances de Setmana Santa, l’alumnat farà un petit projecte
creatiu i interpretatiu sobre la seva experiència lectora personal i la participació a ‘Lectures
Explosives’ tindrà una darrera sessió de cloenda a la biblioteca del nostre barri, on
retornarem els exemplars prestats.

PORTES OBERTES: Coeducació – Bullying

Programa CoMviure

L’alumnat de 2n d’ESO ha cursat un taller de prevenció i detecció del bullying en el marc de la matèria de Coeducació. El programa, anomenat CoMviure, ha estat desenvolupat per l’Entitat SEER, especialitzada en la salut i l’educació emocional.

Al llarg d’aquest taller hem après un munt de coses com, per exemple, que en tota situació d’assetjament hi ha tres figures: la personalitat agressora, la personalitat de víctima i la personalitat observadora. També que, si resultem ser observadors i observadores d’una situació de violència, el nostre deure és actuar. 

Ens han explicat de quina manera podem evitar trobar-nos en situacions d’aquest tipus o de quina manera poder procedir si en detectem alguna. 

El taller s’ha dut a terme, també, a través del visionat de diferents curtmetratges de Cinemocional, que ha produït audiovisuals en que noies i nois d’altres instituts representen escenes on es produeix assetjament i possibles resolucions. 

El tancament del taller ha estat la creació d’un guió i un curtmetratge on els i les alumnes de 2n d’ESO han protagonitzat situacions d’assetjament amb l’objectiu de mostrar quines situacions és essencial tallar i de quines formes es podrien reconduir. 

PORTES OBERTES: Biologia

Sortida al Riu Besòs

L’alumnat de 3r d’ESO de l’optativa de Biologia i Geologia va fer una sortida al riu Besòs el mes de novembre en el marc de la campanya d’inspecció de rius en col·laboració amb l’Associació Hàbitats. 

En aquest projecte l’alumnat ha utilitzat diversos instruments d’inspecció per a fer l’anàlisi de la qualitat hidromorfològica, fisicoquímica i biològica del tram de riu seleccionat per valorar l’estat en que es troba. Les dades obtingudes s’han enviat a l’associació per que en puguin fer un seguiment juntament amb les dades d’altres voluntaris. 

Al mes de maig els alumnes repetiran la sortida per fer l’anàlisi del riu durant primavera i fer comparacions respecte les dades obtingudes anteriorment.

PORTES OBERTES: Biologia

Visita a l’Aquàrium

El dilluns 29 de gener l’alumnat de 1r d’ESO va visitar l’Aquàrium de Barcelona on van poder observar les principals diferències entre tipus de peixos i tipus d’ecosistemes marins i conèixer molts grups d’invertebrats.

La visita es va fer des de la matèria de Projectes de Biologia, en la qual s’està desenvolupant un projecte sobre els éssers vius i les diverses formes de dur a terme les funcions vitals. 

PORTES OBERTES: Matemàtiques

Concurs de Fotografia Matemàtica

Cada any el departament de matemàtiques prepara un concurs de fotografia matemàtica que consisteix en buscar les matemàtiques a la vida quotidiana, fer-ne una foto i posar un bon títol que relacioni la realitat i les matemàtiques.

Hi participen els alumnes i també els professors! Aquí us deixem alguns exemples del concurs de l’any passat!

PORTES OBERTES: Física i Química

Concurs de Cristal·lització a l’Escola 2024

Els alumnes de Reptes de Física i Química de 1r de Batxillerat ens hem inscrit al concurs de cristal·lització que organitza la Universitat de Barcelona. En aquest, haurem de construir un cristall d’ADP (dihidrogen fosfat d’amoni) el més gran i impressionant possible, tot investigant quines són les variables que poden afectar al creixement d’aquest cristall. Fixeu-vos amb les fotos, els cristalls que construirem seran així i fins i tot més grans! A més a més, haurem de dissenyar un pòster científic, el qual haurà d’exposar tot allò que haurem d’investigat. 

Esperem aprendre molt i poder arribar a guanyar el concurs. Us anirem mantenint informats sobre l’evolució de la nostra investigació! 

PORTES OBERTES: Física i Química

Què són els àcids i les bases?

Tendim a utilitzar la paraula àcid per descriure el gust d’alguns aliments però, sabem realment què és un àcid? O sabem com es diuen les substàncies contràries als àcids? Com podem diferenciar les propietats àcid-base de les substàncies?

Aquestes són algunes de les preguntes que han hagut de respondre els alumnes de Reptes de Física i Química de 1r de Batxillerat. Per descobrir-ho, han elaborat un extracte morat de col lombarda que, segons el caràcter àcid o base d’un producte quotidià, aquest adopta un color determinat. Les substàncies àcides adquireixen una coloració entre morada i vermellosa, mentre que les bàsiques una coloració entre verdosa i groga. L’aigua, al ser una substància neutre, adopta la mateixa coloració que l’extracte, és a dir, color lila.